BİLİM & TEKNOLOJİ

DÜNYA BENZERİ ‘ÖTE GEZEGEN’ BULUNDU!

300 MİLYON IŞIK YILI UZAKTA

300 MİLYON IŞIK YILI UZAKTA DÜNYA BENZERİ ÖTE GEZEGEN BULUNDU

Emekliye ayrılan Kepler Teleskobu keşiflerini sürdürüyor

Gök bilimciler Kepler Teleskobu’nun verilerini düzeltirken teleskobun 300 milyon ışık yılı uzakta Dünya’ya benzer bir öte gezegen tespit ettiğini keşfetti

Kepler-1649c’nin boyutunun Dünya ile neredeyse aynı olduğu açıklandı (NASA)

KEPLER UZAY TELESKOPU

Gök bilimciler, 2018’de yakıtının bitmesi üzerine emekliye ayrılan Kepler Uzay Teleskobu’nun verisinde yazılım hatalarının kontrolü sırasında yaşam için uygun bir öte gezegen keşfetti.

Kepler Uzay Teleskopu’nun ölmeden önce çektiği son görüntü

Fotoğraf: NASA/Ames Research Center

Amerikan Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi (NASA), Kepler Uzay Teleskopu’nu sonsuza kadar kapatmadan önce, onun kaydettiği en son görüntüyü paylaştı.

Uzayda gözünü ilk açtığı andan bu yana 2 bin 600’den fazla dünya keşfeden Kepler’den gelen en son görüntüde, cihazda yıllar içinde yaşanan hasarı gösteren karartılar dikkati çekiyor

Teleskobun yaklaşık 10 yıl önce çektiği görüntüye “ilk ışık” denmişti. Son geçtiği görüntüye de “son ışık” adı verildi.

Kepler Uzay Teleskopu, bir devrin kapanışı anlamına gelen son görevi öncesinde binlerce uzak dünya bulmuş ve galaksimizin derinliklerinde keşfedilmeyi bekleyen yaşanabilir gezegenler olduğuna dair insanlığa umut vermişti.

NASA’nın paylaştığı son görüntü, teleskobun 10 yılda geçirdiği bazı değişimleri de gösteriyor.

Görüntünün üst ve orta kısımlarındaki kararmış boşluklar, teleskop kamerasındaki arızaların olduğu yerlere karşılık geliyor. Ancak Kepler modüler bir şekilde tasarlandığı için bu sorunlar cihazın geri kalanını etkilemedi.

Teleskoptan gelen son görüntünün, Aquarius takımyıldızına yönelik gözlem görevi sırasında çekildiği kaydedildi.

Görüntüde gizlenen bölümün, birçoğu yaşamı destekleme umudu veren ve ikinci dünyalar olarak lanse edilen yedi kayalık gezegene sahip TRAPPIST-1 sistemine ait olduğu belirtildi.

uzay

Dış Gezegen Araştırma Uydusu (TESS)

Devre dışı kalmasının üzerinden aylar geçmiş olmasına rağmen Kepler, kapatılmadan önce geri gönderdiği son veriler üzerinden bilim insanlarına denetleme imkanı sunması sayesinde keşif çalışmalarına da devam etmiş oldu.

Öyle ki yeni yıl geldiğinde bilim insanları kendilerine gönderilmiş verilerden yola çıkarak tamamen yeni ve ilginç gezegenler bulabildi.

Bilim insanları bu keşiflere gelecek yıl çok daha fazlasının eklenmesini umuyor.

Ayrıca Kepler’in son anlarında geçtiği verilerin, bu teleskobun yerini alan ve bugünlerde daha fazla gezegen avında olan Geçiş Yapan Dış Gezegen Araştırma Uydusu’ndan (TESS) gelen bilgilerle uyumlu olduğu açıklandı.

Gökbilimcilerin iki uzay aracından gelen verileri karşılaştırabileceği anlamına gelen bu örtüşme, NASA’nın almaya devam edeceği verileri düzenlemesine ve geliştirmesine yardım edebilir.

Yıldızları takip eden Kepler, uzayda gözünü ilk açtığı andan bu yana güneş sistemimizin ötesinde 2 bin 600’den fazla dünya keşfetti. Uzay teleskopu, gezegenlerin beklentilerimizden çok daha yaygın olduğunu ve kendi Dünya’mıza benzeyen diğer yerlerin oralarda gizlendiğini kanıtladı.

Uzaydaki aracın görevi, galaksimizin derinliklerinin görüntüsünü çıkarmak ve yıldızları inceleyerek içlerinde potansiyel olarak yaşamı sürdürmeye uygun gezegenler olup olmadığını bulmaktı.

Yakıtı biten cihazı geçtiğimiz yıl Ekim ayında emekliye ayıran NASA, teleskobu güvenli bir yörüngeye kaydırdıktan sonra kapatmıştı.

GEZEGENİMİZE EN FAZLA BENZEYENİ…

Kepler 2009’dan 2018’e kadar 2681 öte gezegen keşfetti ancak veriler içinde bulunan sonuncusu hem boyut hem de büyük olasılıkla sıcaklık açısından gezegenimize en fazla benzeyeni.

Kepler Hatalı Pozitif Çalışma Grubu, teleskobun verilerinde potansiyel gezegenleri tespit etmek için tasarlanan bilgisayar programı Robovetter’in yazılım hatalarını gözden geçirdi.

Bu işlem sırasında Kepler’in 2013’te sona eren ilk misyonunda yakaladığı bir geçiş gösterge verisinin, grubun Kepler-1649c ismini verdiği 300 ışık yılı uzaklıktaki bir öte gezegen olduğu tespit edildi.

Kepler-1649c, Dünya’nın 1,06 katı büyüklüğünde ve çevresinde döndüğü kızıl cüce yıldızdan Dünya’nın Güneş’ten aldığının yüzde 75’i kadar ışık alıyor.

Bu da öte gezegenin yüzey sıcaklığının Dünya ile benzer olabileceğini ortaya koyuyor. Gezegen, Güneş’ten daha küçük ve soğuk olan kızıl cüce yıldızın etrafındaki bir turunu 19,5 Dünya gününde tamamlıyor.

Kepler-1649c gezegeninin, suyun sıvı halde bulunmasını mümkün kılabilecek biçimde Goldilocks Bölgesi içinde yer aldığı da belirtildi. Bu da gezegende yaşam olabileceği anlamına geliyor.

Ancak bilim insanları henüz gezegenin atmosferi konusunda yeterli bilgiye sahip değil.

Araştırmaların bulguları  “The Astrophysical Journal Letters”  adlı hakemli dergide yayımlandı.

Çalışmanın yazarlarından SETI Enstitüsü’nden Jeffrey Coughlin şu ifadeleri kullandı:

Boyut ve büyük olasılıkla sıcaklık açısından bu gezegen (Kepler-1649c), Kepler teleskobunun buldukları arasında Dünya’ya en fazla benzeyeni.

NASA, 2018’de yakıtı biten Kepler’in, derin uzaydaki 9 yıllık keşif yolculuğunun ardından bilim operasyonlarının sonuna geldiğini açıklamıştı.

Şu anda NASA’nın öte gezegen araştırmalarını TESS teleskobu yürütüyor.

İLGİLİ HABER