Çarpışmadan uzun süre sonra sıcak toz, kül ve buhar bulutu güneşi kapatacak ve Dünya’yı dondurucu soğuğa sürükleyecektir.

Ama en azından muhtemelen vaktinden önce geleceğini bilirdik. Ve eğer NASA’nın bu konuda söyleyecek bir şeyi varsa, kıyameti bile önleyebiliriz.

NASA’nın Gezegensel Savunma Koordinasyon Ofisi , güneş sistemimizdeki potansiyel olarak tehlikeli asteroitlerle ilişkili riski bulmak, izlemek ve değerlendirmekle görevlidir .

–   Gezegensel Savunma Koordinasyon Ofisi Baş Program Yöneticisi Lindley Johnson:

“Onlar bizi bulmadan biz kesinlikle bunların hepsini bulmak istiyoruz”

Bunu yapmak için NASA, Uluslararası Asteroit Uyarı Ağı (IAWN) adı verilen küresel bir gökbilimciler koalisyonuyla birlikte çalışıyor.

♦İşte kıyamet benzeri bir asteroit saldırısı Dünya’ya doğru yönelirse ne yapacaklardı?

Uluslararası bir uyarı sistemi

Tehlikeli bir asteroitin Dünya’ya doğru ilerlemesi durumunda, IAWN’nin halkı bilgilendirmek için uyguladığı prosedürleri vardır.

-İlk olarak tehdidi tespit eden parti üyeleri, bulgularını doğrulamak ve tehlikeyi değerlendirmek için gözlemlerini IAWN ağı üzerinden paylaşacaklardı.

-Tüm taraflar Dünya’nın çarpışmaya hazır olması gerektiği konusunda hemfikir olduğunda NASA bir uyarı gönderecekti.

–     Johnson:

“Masamda kırmızı bir telefon falan yok” dedi. “Fakat ciddi bir etkinin bildirilmesini sağlayacak resmi prosedürlerimiz var.”

-Asteroit ABD’ye doğru gidiyorsa NASA Beyaz Saray’a bilgi verecek ve hükümet kamuoyuna resmi bir açıklama yayınlayacaktı.

-Uluslararası bir tehdit oluşturacak kadar büyük olsaydı, IAWN, Birleşmiş Milletler Uzay İşleri Ofisi’ni bilgilendirecekti.

♦Asteroitler için avcılık

Bir asteroit , kabaca 460 feet’ten büyükse ve Dünya’nın yörüngesini, Dünya ile güneş arasındaki mesafenin yarısı kadar olan minimum 0,5 astronomik birim mesafede kesiyorsa ” potansiyel olarak tehlikeli ” olarak kabul edilir .

Dışarıda bilinen yaklaşık 2.300 potansiyel olarak tehlikeli asteroit var ve bunların kabaca 153’ü 0,6 milden daha büyük. Bu, Dünya’ya çarptığında bir felaketi tetikleyecek kadar büyük.

-Bunları bulmak ve takip etmek için NASA ve diğer IAWN ortakları, halihazırda keşfedilmiş olanları takip etmenin yanı sıra yeni asteroitler de arıyor. Tüm gözlemleri Küçük Gezegen Merkezi’ndeki bir veri tabanında toplanıyor.

IAWN şu ana kadar Dünya’ya yakın 34.000’den fazla asteroit buldu. Johnson, yeterli gözlemsel veriyle NASA’nın en az bir yüzyıl sonraki yörüngelerini güvenle tahmin edebileceğini söyledi.

Potansiyel olarak tehlikeli Bennu asteroitinin 159 yıl içinde Dünya’ya çarparak 24 nükleer bombaya eşit bir patlamayı tetiklemesi ihtimali çok düşük . Ancak 2021’de yapılan bir araştırmaya göre bunun gerçekleşme ihtimali yalnızca 2.700’de bir .

♦Eğer Bennu Dünya’ya yönelirse, NASA’nın gezegenimizi savunmak için elinde birkaç numara var.

Dünyayı Savunmak

Johnson’a göre IAWN çoğu zaman yaklaşan asteroitleri Dünya için acil bir tehdit haline gelmeden çok önce yakalıyor..

-Ancak NASA’nın yaklaşan bir asteroitten kaynaklanacak kıyameti önlemek için en az beş ila 10 yıl önceden bildirimde bulunması gerekecek.

-2021 yılında NASA ilk gezegen savunma testi görevini başlattı . Yörüngesini Dünya’dan uzaklaştırmak için mürettebatsız bir uzay aracını bir asteroide çarptı.

Görev başarılı oldu ve NASA gelecekte daha fazla saptırma tekniğini test etmeyi planlıyor .

-Gelişen bir “yerçekimi traktörü” tekniği, bir uzay aracını asteroitin yanında kalacak şekilde gönderecek ve yerçekimsel etkileşimin asteroiti yörüngesinden çıkarmasına izin verecek.

-NASA ayrıca bir asteroitin rotasını değiştirmek için iyon ışınını kullanan bir teknik üzerinde de çalışıyor.

-Ancak tehdit beş yıldan daha kısa bir sürede gelecek olsaydı, NASA’nın asteroitin yönünü değiştirmeye vakti olmayacaktı. Daha sonra etkiyi en aza indirmek ve dağıtmak için yıkıma başvurabilir.

NASA’nın yalnızca birkaç aylık uyarısı olsaydı, Dünya’yı kurtarmak için yapabileceği pek bir şey olmazdı .

Neyse ki, IAWN’nin stratejisi asteroitleri çarpışmadan yüzyıllar olmasa da onlarca yıl önce bulmaktır.

–   Johnson:

“Bu bize onlar hala uzaydayken onlar hakkında bir şeyler yapmaya çalışmak için bolca zaman veriyor, böylece Dünya’da herhangi bir felaketten tamamen kaçınmış oluyoruz”