çarpan iki büyük gezegenin gün batımı sonrası parıltısı

♦ Bilim insanları ilk kez birbirine çarpan iki büyük gezegenin gün batımı sonrası parıltısını izliyor

Amatör meraklı yıldızdan gelen olağandışı ışığı fark etti ve bunun büyük bir çarpışmanın tozuyla kaplandığını fark etti

Gökbilimciler ilk kez iki büyük gezegenin birbirine çarpmasının “sonraki parıltısını” gördüler.

Bilim insanları , çarpışmadan arta kalan ısı ve tozun yıldızlarının önünde dönerek patlamanın sonrasını görmelerini sağladı.

Olay, iki buz devi gezegenin kendi Güneşimiz gibi bir yıldızın etrafında çarpışması sonucu meydana geldi. Dünya’dan görülebilen bir ışık ve toz alevi ortaya çıktı.

Bu etkiler ilk olarak yıldızdan gelen olağandışı ışığı fark eden amatör bir gökbilimci sosyal medya tarafından fark edildi. Kızılötesinde parladı, üç yıl boyunca bu dalga boylarında hafifledi ve ardından optik ışık solmaya başladı.

Bilim insanları daha sonra neler olduğunu anlamak amacıyla yıldızı izlediler. Yıldızın parlaklığının nasıl değiştiğini görmek için ASASSN-21qj adlı yıldızda daha fazla değişiklik olup olmadığını izlediler..

–    Leiden Üniversitesi’nden ortak yazar Matthew Kenworthy:

“Dürüst olmak gerekirse bu gözlem benim için tam bir sürprizdi… Bu yıldızın görünür ışık eğrisini ilk olarak diğer gökbilimcilerle paylaştığımızda, onu başka teleskoplardan oluşan bir ağla izlemeye başladık..

Sosyal medyadaki bir gökbilimci, yıldızın optik sönmeden bin gün önce kızılötesinde parladığına dikkat çekti. O zaman bunun alışılmadık bir olay olduğunu biliyordum.”

Araştırmaları, parıltının çarpışmadan kaynaklanan ısı olduğunu ve bunun NASA’nın Neowise misyonu tarafından yakalanabileceğini ileri sürdü. Daha sonra üç yıllık bir süre boyunca yıldız tozla kaplandığında optik ışık solmaya başladı.

–  Üniversiteden eş-baş yazar Simon Lock:

“Hesaplamalarımız ve bilgisayar modellerimiz, parlayan malzemenin sıcaklığı ve boyutunun yanı sıra, parlamanın sürdüğü sürenin, iki buz devi dış gezegenin çarpışmasıyla tutarlı olduğunu gösteriyor.”

Daha sonra tozun yıldız şeklinde dağılması bekleniyor. Gökbilimciler, hem Dünya’dan hem de NASA’nın James Webb Uzay Teleskobu ile görülebilmesi gerektiğinden bu olayı izleyerek teorilerini doğrulamayı umuyorlar ve tozun başka bir şeye doğru yolculuğuna başladığını görebilirler.

Daha sonraki gelişmeleri gözlemlemek büyüleyici olacak..

–    Çalışmanın yazarlarından biri olan Bristol Üniversitesi’nden Zoe Leinhardt:,

“Sonuçta, kalıntının etrafındaki malzeme kütlesi yoğunlaşarak bu yeni gezegenin etrafında yörüngede dönecek bir uydular grubu oluşturabilir..”

♦ Araştırmacılar, devasa gezegen çarpışmasının ardından ilk kez parıltıyı yakaladı

İki buz devi dış gezegen, güneş benzeri bir yıldızın etrafında çarpışarak bir ışık parıltısı ve toz bulutları yarattı.

Keskin gözlü amatör bir gökbilimcinin şans eseri bir sosyal medya paylaşımı, Dünya gezegeninden 1.800 ışıkyılı uzaklıktaki uzak bir uzay sisteminde birbirine çarpan iki dev gezegen arasında patlayıcı bir çarpışmanın keşfedilmesine yol açtı.

Bulguları, parlak ısı parıltısını ve bunun sonucunda ortaya çıkan toz bulutunun ana yıldızın önüne geçerek onu zamanla kararttığını gösteriyor.

Bir meraklının yıldızın ışık eğrisini incelemesi ve tuhaf bir şey fark etmesi üzerine uluslararası bir gökbilimci ekibi oluşturuldu.

Yıldızın görünür ışıkta sönmeye başlamasından yaklaşık üç yıl önce sistemin kızılötesi dalga boylarındaki parlaklığının iki katına çıktığını gösterdi.

Profesyonel ve amatör gökbilimcilerden oluşan ağ, önümüzdeki iki yıl boyunca parlaklığındaki değişiklikleri izlemek de dahil olmak üzere yıldızı yoğun bir şekilde inceledi.

Yıldıza, görünür dalga boylarında yıldızın sönmesini ilk kez tespit eden teleskop ağından dolayı ASASSN-21qj adı verildi.

Önümüzdeki birkaç yıl içinde toz bulutunun çarpışma kalıntısının yörüngesi boyunca yayılmaya başlaması bekleniyor ve bu buluttan gelen ışığın saçılımı hem yerdeki teleskoplarla hem de NASA’nın uzaydaki en büyük teleskopuyla tespit edilebilecek. JWST olarak bilinir.

Gökbilimciler bu sistemin bundan sonra ne olacağını yakından izlemeyi planlıyorlar.

–   Bristol Üniversitesi’nden ortak yazar Dr. Zoe Leinhardt:

“Daha sonraki gelişmeleri gözlemlemek büyüleyici olacak. Sonuçta, kalıntının etrafındaki malzeme kütlesi yoğunlaşarak bu yeni gezegenin etrafında yörüngeye girecek bir uydu maiyeti oluşturabilir.”

– Gezegensel çarpışma sonrası kızıllık ve sonuçta ortaya çıkan enkaz bulutunun geçişi başlıklı makale Nature dergisinde yayınlandı.

Araştırma, bugün Nature dergisinde yayınlanan ‘Gezegensel çarpışma sonrası parıltı ve sonuçta ortaya çıkan enkaz bulutunun geçişi’ başlıklı bir makalede anlatılıyor .