Montaj Teoris

Montaj Teorisi

Yeni araştırmalarında, moleküler yapı taşlarından proteinler, gözler veya pullar gibi karmaşık bir nesne üretmek için ne kadar seçilim gerektiğini tanımlamak için matematiksel bir çerçeve oluşturdular.

♦ ‘Her Şey Teorisi’ Fizik ve Evrimi Birleştirebilir

Montaj Teorisi: Cesur Yeni ‘Her Şey Teorisi’ Fizik ve Evrimi Birleştirebilir

-Fizik, Evren’in nasıl işlediğini anlamak için harika bir çerçevedir, ancak kapsamı içinde birkaç boşluk vardır. Bunlardan biri de evrimdir..

-Her ne kadar biyoloji, çoğu şey gibi fiziksel teoriyle uyumlu olsa da, bu teori şimdiye kadar evrimi, özelliklerin ve kültürün ortaya çıkışını öngörememiştir..

Arizona Eyalet Üniversitesi’nden teorik fizikçi Sara Walker ve Glasgow Üniversitesi’nden kimyager Lee Cronin liderliğindeki uluslararası bir bilim ekibi, bu boşluğu doldurmanın bir yolunu buldu.

Yeni çerçevelerine ‘Montaj Teorisi’ adını verdiler ve bunun başka dünyalarda yaşam aramaya yardımcı olabileceğini söylüyorlar..

–   Walker:

“Montaj teorisi fizik, kimya ve biyolojiye aynı temel gerçekliğin farklı perspektifleri olarak bakmak için tamamen yeni bir mercek sağlıyor.. Bu teori ile indirgemeci fizik ile Darwinci evrim arasındaki boşluğu kapatmaya başlayabiliriz – bu, hareketsiz ve canlı maddeyi birleştiren temel bir teoriye doğru atılmış önemli bir adımdır.”

Bu birleşmenin, nesneleri sadece şu anda oldukları gibi değil, hem nasıl oluştuklarını hem de değişme potansiyellerini göz önünde bulundurarak zaman boyutuyla da ele aldığımızda ortaya çıkacağını öne sürüyorlar.

-Bunu yapmak için araştırmacılar, moleküler karmaşıklık endeksi olarak adlandırdıkları şeyi derledikleri önceki çalışmalarını temel aldılar.

-Bir moleküler karmaşıklık endeksi derlemek için, her bir molekül türünü oluşturmak için gereken en küçük adım sayısını belirlediler ve bu adımların sayısına göre onlara bir karmaşıklık atadılar. Yalnızca yaşam ve teknolojik süreçler 15’ten fazla montaj adımı gerektiren moleküllerle sonuçlandı..

-Moleküler karmaşıklık endeksi gibi, ancak daha gelişmiş bir ölçekte..

Bu montaj teorisi, nesneyi oluşturmak için gereken minimum adım sayısına, minimum belleğe dayanır ve ayrıca verilen nesnenin dünyadaki bolluğunu da dikkate alır: kopya sayısı.

Kopya sayısı önemlidir çünkü nesnenin karmaşıklığı arttıkça, varlığının tesadüfen tekrarlanma olasılığı azalır..

-Tabii zaman içinde olasılıklara meydan okumasına yardımcı olan bir dış güç ya da baskı yoksa. Seçilim, evrim sürecinde rastgele mutasyon üzerinde tam olarak bu şekilde çalışır..

Araştırmacılar, montaj teorisi için ortaya çıkan temelleri kullanarak, moleküllerden hücresel yapılara kadar evrimleşmiş nesnelerin bir koleksiyonunu üretmek için gereken seçilim ve evrim derecesini teorik olarak ölçebildiler..

-Ancak sonuçlar sadece mevcut nesneler için geçerli değil. Yenilerinin ortaya çıkışını tahmin etmek için de kullanılabilirler..

-Bu, belirli bir sistemde yaşamın ortaya çıkma olasılığına belirli bir düzeyde öngörülebilirlik uygulayabilecekleri anlamına gelir; örneğin, bilinen yaşamın yapı taşlarının çoğunun bulunabileceği Satürn’ün uydusu Titan..

Ekip, montaj teorisinin yaşamı nasıl tanımlayabileceğini anlamak için çalışmalarını daha da iyileştirmek için çalışacak..

-Ancak teori deneysel olarak test edilebilir, yani yaşamın kökenlerini yeniden yaratmayı denemek için bir laboratuvar ortamında uygulayabilirler..

Bu da sadece Evren’in başka yerlerindeki yaşama değil, Dünya’da yaşamın ilk olarak nasıl ortaya çıktığına dair gizeme de yanıtlar sağlayabileceği anlamına geliyor..

–    Cronin:

“Montaj teorisi, dünyamızı oluşturan maddeye sadece değişmez parçacıklarla değil, zaman içinde seçilim yoluyla nesneler oluşturmak için gereken hafızayla tanımlanan tamamen yeni bir bakış açısı sunuyor.. Daha fazla çalışmayla, bu yaklaşım kozmolojiden bilgisayar bilimine kadar birçok alanı dönüştürme potansiyeline sahip. Fizik, kimya, biyoloji ve bilgi teorisinin kesiştiği yeni bir sınırı temsil ediyor.”

Araştırma Nature dergisinde yayımlandı.